Group Business Controller

Utrecht

Bruto jaarsalaris tot maximaal € 100K, incl. vakantiegeld | 25 vakantiedagen | 6% gratificatie

ARBEIDSVOORWAARDEN + HIGHLIGHTS

  • Bruto salaris tot maximaal € 100.000,- , inclusief 8% vakantiegeld en 6% gratificatie
  • 25 vakantiedagen
  • Goed pensioenplan, waarbij 75% voor rekening van de werkgever komt
  • Fiscaal vriendelijke fietsregeling en regeling aanschaf kantoormeubilair voor thuiswerkplek.
  • Flexibiliteit in werklocatie, minimaal 2 maal per week in een modern kantoor in Utrecht, soms reizen binnen Europa
  • Een spin-in-het-web positie als analist en business partner binnen een snelgroeiend, internationaal productiebedrijf van dierenvoeding (PE, buy & build), de sterke groei gaat leiden tot mooie carrièrekansen
  • Rechterhand en adviseur van 2 General Managers (Benelux en Frankrijk) en van de Finance Director, tevens nauw contact met het hoofdkantoor in Boedapest, Hongarije

POSITIE

In deze brede, financiële adviesrol in het hart van de Franse en Benelux organisatie analyseer je financiële, operationele en commerciële gegevens. Met de uitkomsten en bevindingen ondersteun je directie en management om goede beleidskeuzes te maken die de organisatie sterker maken en sterke groei faciliteren in de breedste zin des woords.

Een greep uit de taken die behoren tot deze rol:

  • Ondersteunen van diverse functionarissen van de Franse en de Benelux entiteiten, waaronder de Finance Director, de General Managers en het commercieel management, bij het maken van strategische, operationele (commerciële) keuzes en afwegingen om de groei en ontwikkeling te waarborgen op de (middel-)lange termijn
  • Stimuleren en verbeteren van goede (financiële) planningstools, waarmee de Directie de beschikking heeft over een goede set toekomstgerichte prestatiecijfers van de regio. Je wordt ook uitgenodigd om kritisch mee te kijken naar het lokale S&OP proces
  • Beheren van de nationale agenda voor financiële planning en analyse: terug- en vooruitkijken in nauwe samenwerking met de Finance Director
  • Verzorgen van maandelijks managementrapportageproces van de regio’s en nagaan of periodieke (maand, kwartaal, jaar) doelen worden behaald. Hierbij word je geacht ook ad hoc resultaten te reviewen (P&L, budget)
  • Controleren van de rapportages omtrent performance, daarbij gebruik makend van de richtlijnen en deadlines uit de groep. Je beheert de data omtrent het commerciële rapportagepakket voor de regio en de groep, op maandelijkse en/of werkelijke basis
  • (Mede) Zicht houden op de financiële prestaties van productlijnen binnen hun distributiekanalen en klanten door marge-optimalisatieactiviteiten. Legt feiten en cijfers voor aan het commerciële management, legt afwijkingen en hiaten uit en komt met een agenda voor margebescherming en -verbetering
  • Optimaliseren van pricing door tijdig inflatiecorrectie te laten doorvoeren indien margeontwikkeling daarom vraagt
  • Initiëren en uitvoeren van het margevergrotingsprogramma door te zorgen dat groei wordt gegenereerd bij de meest winstgevende productlijnen, klanten en kanalen. Tijdig identificeren van onrendabele producten en klanten zodat, transformatie of exit wordt geïnitieerd
  • Ondersteunen van het ontwikkelingsproces voor nieuwe producten en markten van de regio’s, waarbij het winstgevendheidsprofiel van de nieuwe productportefeuille belangrijk is. Berekenen van de business case met balans tussen positionering van het product enpricing
  • Monitoren cash door middel van planning en forecasting en het analyseren van kasstromen

PROFIEL

  • Afgeronde bedrijfseconomische opleiding op WO-niveau, eventueel aangevuld met een RC-opleiding
  • Ruime ervaring als analist en business partner (ca 10 jaar) in een grote(re), dynamische en complexe organisatie (voorkeur voor FMCG, productieorganisatie, maar dat is zeker niet vereist)
  • Intelligente en communicatief vaardige analist die op basis van feiten en cijfers partner kan zijn voor de leiders van de organisatie. Staat stevig in de schoenen en spreekt zich uit
  • Doelgericht, niet verlegen om de status quo uit te dagen en te helpen bij het nemen van beslissingen
  • Commercieel gedreven vanuit cijfers en feiten
  • Goede luisteraar, communicatief sterk, vloeiend in Engels, eventueel een andere taal
  • Betrouwbaar, pro actief en zelfstandig

ONZE OPDRACHTGEVER

Partner in Pet Food (PPF) is een innovatieve en toonaangevende Europese producent van dierenvoeding met meer dan 600 klanten, waaronder grote levensmiddelenketens, supermarkten, dierenspeciaalzaken en dierenartsen, in de 40 markten waarop het bedrijf actief is. PPF is de op één na grootste producent van huismerken voor natte en droge dierenvoeding in Europa en biedt een compleet assortiment katten- en hondenvoer van topkwaliteit, waaronder droogvoer, blikken, zakjes, halfvochtig voer, snacks en kattenmelk. Het aandeel producten van het PFF-merk, waaronder PreVital, VitalBite, Propesko en Nutrilove, neemt voortdurend toe en naar verwachting blijft dit zo.

Het hoofdkantoor van PPF is gevestigd in Hongarije en het bedrijf heeft ongeveer 3000 medewerkers in tien verschillende landen: Nederland, Hongarije, Tsjechië, Slowakije, Polen, Roemenië, Zweden, Duitsland, Italië en Frankrijk. Met twaalf fabrieken over heel Europa is PFF de enige op de markt met een geïntegreerd pan-Europees productienetwerk. Samenwerking staat centraal: PPF werkt als Groep in een samenwerkingsmodel dat balanceert tussen lokale (in de markt) en centrale (in het hoofdkantoor van de Groep) verantwoordelijkheden, waarbij de grenzen soms kunnen overlappen. Deze functie zal hand in hand samenwerken met de centrale financiële afdeling van de Groep op het hoofdkantoor, terwijl de verantwoordelijkheid voor de lokale prestaties behouden blijft. In Nederland is de omzet ongeveer 130 MIO, werken ongeveer 175 FTE , het hoofdkantoor is gevestigd in Utrecht, de productie locatie zijn in Ittervoort (natvoer) en Doetinchem (droogvoer) en het Distributie centrum in Westervoort.


Bekijk onze posities:

Op zoek naar baan in finance?